Posted on

Nt2 materiaal en hulpmiddelen voor taalcoaches

Nederlands leren gaat veel makkelijker vanuit je eigen taal en met audio bestanden en  een automatisch systeem van gespreid herhalen.

Ben je coach van mensen die Arabisch of Tigrinya spreken? Help ze leren lezen, een woordenschat opbouwen of werkwoorden leren (vervoegen) met de gratis app Ankidroid.

Naar instructies voor taalcoaches!

 

Taalcoach Nederlandse Taal
Nederlandse Les geven aan anderstaligen
Nederlands voor beginners

 

Posted on

Anki Nederlandse woordenlijsten voor anderstaligen

Arabisch
Meest gebruikte Nederlandse woorden – اغلب قوائم الكلمات الاكثر استخداما باللغتين الهولندية والعربية

Werkwoorden الافعال

Nederlandse letters leren lezen en combinatieklanken (zoals oei, eu,ou)

Tigrinya
Letters leren lezen met Tigrinya vertaling voor het woord
Anki deck:Meest gebruikte woorden NL ->Tigrinya

Werkwoorden en vervoegingen

Engels (nieuw)

300+ veelgebruikte Nederlandse woorden naar Engels.

Spaans

Letters met Nederlandse klanken en combinaties (eu,oei, ieuw)
Dagen, maanden, feestdagen NL->ES

Het programma zelf:

Ankidroid gratis Android versie
Anki desktop programma

Enorm veel dank aan iedereen die mee heeft geholpen met een lijst van 2000+ uitspraak audio bestanden downloaden!

Posted on

Anki project

Anki frequentiewoordenboek project

Een tijdje terug begon ik aan het boek ‘De taalhacker’ van Gabriel Wyner, waarin wordt beschreven hoe de auteur zichzelf in drie maanden een taal leert spreken. De basis van deze methode is zijn gebruik van een App/programma genaamd Anki. Met Anki kan je iedere dag een aantal woorden leren,eventueel met uitspraak erbij, en die woorden worden volgens een bepaalde formule (Spaced Repetition System (SRS)) herhaald. De theorie achter SRS bestaat al lang, maar deze app maakt het heel erg makkelijk voor de student.

In Anki kan je zelf lijsten met woorden maken, maar ook lijsten downloaden die andere mensen hebben gemaakt, en daar zijn er tienduizenden van.

Bij het leren maakt Wyner gebruik van frequentie woordenboeken. Dat is een vertaalde lijst waarin die woorden op volgorde van gebruik/populariteit staan. Je begint dus met het leren van de meest gebruikte woorden. Iets wat in het reguliere onderwijs vaak niet wordt gedaan. Het blijkt dat je bij veel talen aan 1000 woorden al genoeg hebt om 75% van wat je leest te kunnen begrijpen. Met 2000 woorden zit je al op 80%.

De afgelopen maand ben ik hier zelf mee gaan experimenteren. Ik heb een lijst van Spaans vocabulaire gedownload, moeilijke Engelse woorden en het Russische alfabeth (om eens te kijken hoe moeilijk het is om een totaal andere schrift te leren). Na een maand ben ik razend enthousiast. Anki werkt echt fantastisch. Met 20 minuutjes per dag kan ik een beetje Russisch lezen en is mijn Spaans woordenschat flink vergroot.

Tegelijkertijd geeft mijn moeder iedere week les aan twee vluchtelingen uit Syrie en Eritrea. Die mannen hebben het bijzonder moeilijk. Ze krijgen weliswaar Nederlandse les (in het Nederlands), maar gezien hun beperkte vocabulaire komt daarvan maar een fractie aan. Met de methode van Wyner en mijn eigen programeerkennis wil ik ze het leven nu makkelijker maken. Ik heb een frequentie woordenboeken voor het Nederlands gevonden, probeer daar zoveel mogelijk vertalingen voor te vinden online. Daarbij is een flink aantal mensen online aan het helpen door bij die veel gebruikte woorden en juist uitspraak (mp3’s) te downloaden. Inmiddels heb ik Anki decks met voor 1645 woorden een Arabische vertaling, zo’n 1100 in Tigrinya, de taal van Eritrea. Als de studenten van mijn moeder hier iedere dag 30 minuten voor gaan zitten op hun smartphone begrijpen ze over 8 weken 80% van de taal, een enorme boost. En omdat er bij ieder woord ook automatisch de uitspraak wordt afgespeeld leren ze meteen hoe het echt klinkt, in plaats van zelf te gaan gokken.

Vrijdag heb ik de app geinstalleerd bij de Syrische student een mooie mijlpaal. Maar het geweldige is: Deze methode is enorm schaalbaar. De Android versie van de App is gratis, en de woordenlijst ook, dus iedere Syrier die naar Nederland is gevlucht kan hier morgen kostenloos mee starten. En sinds vanavond heb ik ook een basis versie van Tigrinya (Eritrea) online staan, dus ook die groep (die zijn er veel) kan aan de slag.

Om dit echt breed te gaan uitrollen (en hoe fantastische zou dat zijn) is er een hoop werk te doen. Overleg met instanties zoals Vluchtelingenwerk, bibliotheken, gemeentes. Extra vertalingen zoeken. Afbeeldingen zoeken die een bepaald woord in de App kunnen illustreren. Video’s maken die in in minuut het idee in het kort uitleggen en die dan voorzien van vertalingen. Korte instructies voor gebruik inclusief vertalingen. Kortom: er is heel veel hulp nodig.

Mee doen? Volg de Facebook groep!.
Materiaal downloaden? Bekijk de Anki decks-> NL voor anderstalingen

Voorbeeld screenshot Anki
Voorbeeld screenshot Anki
Anki frequentiewoordenboek project
Anki frequentiewoordenboek project
Grafiek Duitse dekking
Grafiek Duitse dekking
Posted on

Twaalf opstekers voor goede telemarketing

Het eerste contact met een prospect is meestal telefonisch. Sommige gesprekken verlopen soepel en prettig, andere stroef en slecht. Bij de gesprekken die beter verlopen lukt het dan ook vaker om een afspraak te maken voor een kennismakings- of een oriënterend gesprek. Zit u maar eenmaal om de tafel met de andere partij, dan verloopt de rest vaak ook wel goed.

De belangrijkste stap is de voorbereiding. Het eigenlijke bellen duurt maar kort. De voorbereiding neemt de meeste tijd in beslag en is de belangrijkste stap en voorwaarde om een positief gesprek te kunnen voeren. Een mislukt telefoongesprek levert vaak een gevoel op van teleurstelling en afwijzing.

De volgende vijf opstekers zijn bedoeld om optimaal om te gaan met je gevoelsaspecten voor en tijdens het bellen.

Opsteker 1
Neem de rust en ruimte zodat je je kan concentreren op wat komen gaat.

Opsteker 2
Verzamel informatie over het bedrijf en maak de belangrijkste informatie voor jezelf duidelijk.

Opsteker 3
Begin het bellen met bedrijven waarvan je een goed gevoel hebt

Opsteker 4
Kom in goede “state”

Opsteker 5
Neem de ruimte in je op

Opsteker 6
Denk aan je telefoonstem

Opsteker 7
Telemarketing is contact maken: begin het gesprek goed

Opsteker 8
Eindig met een vraag

Opsteker 9
Geven de ander ruimte om te reageren

Opsteker 10
Schrijf steekwoorden op

Opsteker 11
Zorg voor zo min mogelijk afleiding

Opsteker 12
Rond af met goede statement

Posted on

Het oeroude geheim achter het succes van Google

Google het “recept van” en suggestie 1 is ‘coca cola’. Dat exacte recept zou zo geheim zijn dat het zelfs een uitdrukking is geworden, zo geheim als het recept van Coca Cola. De uitvinder deed hier zo geheimzinnig over dat schijnbaar zelfs zijn eigen kinderen het niet wisten. Het is het best bewaarde, super kostbare geheim in de Westerse geschiedenis. Dat weet iedereen. Toch?

Behalve dat het al in 1979 gepubliceerd werd op pagina 28 van een lokaal krantje in Atlanta. Aldus een Amerikaanse website met foto’s als bewijs.

The best way to hide a body is on page 2 of Google, zegt men in de online marketing. Soms liggen de grootste geheimen gewoon in plain sight voor iedereen. Je hoeft ze alleen maar te herkennen. Zo ook bij Google.

Bazaar business

Tien jaar geleden ging ik op vakantie naar Istanbul. Na wat eilandjes, moskeeën en een hamam gingen we naar de bazaar. Duizenden kleine winkeltjes met lokale producten onder één dak. En een sfeer waarbij je je in één van de verhalen uit 1001 nacht waant. Gemene deler bij al die winkels: geen enkel product heeft een prijskaartje. Je vindt iets mooi, vraagt wat het kost, en de verkoper doet een absurd voorstel op basis van zijn inschatting van jou. Ray-Ban zonnebril op je neus? Twee keer zo hoge prijs. En dan 20 minuten onderhandelen en beledigd doen als je een te laag bod doet. De perfecte verkoper komt bij iedereen tot het bedrag dat het maximale is wat ze ervoor zouden willen betalen. Niemand betaalt hetzelfde. Micro-economen noemen dit prijsdiscriminatie en de meeste bedrijven kunnen hier alleen maar van dromen.

De digitale bazaar

Zoekmachine Google wisselt Apple regelmatig af als waardevolste bedrijf ter wereld. De bulk van hun winst komt uit hun advertentie programma. Dat programma werkt heel eenvoudig, je bepaalt trefwoorden waarop je gevonden wilt worden en koppelt daar een advertentie aan. En tot slot voer je het maximale bedrag in dat je over hebt voor die klik. Voor een deel krijg je meteen feedback over hoeveel kliks je hiervoor kunt verwachten, en hoeveel kliks niet. Bij de bazaar gaat de prijsdiscriminatie nog wel eens mis omdat de verkoper een verkeerde inschatting maakt of de koper goed kan bluffen.

Bij Google lopen ze dat risico niet, je vertelt het ze immers zelf. Daarbij: ze maken handig gebruik van loss aversion, het psychologische fenomeen dat als je jezelf mentaal eigenaar voelt van iets je er meer voor over hebt dan dat je het vooraf waard vond. Loss aversion zie je vaak terug in veilingen. Je hebt 100 euro over voor iets, bent een paar seconden virtueel eigenaar met je bod van 95 euro, totdat iemand anders 100 biedt, en je met een verhoogde hartslag en bezwete handjes 110 seint naar de veilingsmeester. Leg dat maar eens uit thuis. Loss aversion is ook hot op de Randstedelijke woningmarkt momenteel, waar makelaars veertig mensen in een koophuis laten kijken en mensen dan all-in gaan om te ‘winnen’, alsof er nooit meer een ander huis op de markt komt.

Google speelt daar dus ook heel handig op in door voor al je campagnes inzichtelijk te maken hoeveel je misloopt. En aan wie raak je die kliks kwijt? Aan je grootste concurrent! Zit je weer met je bezwete handjes op hete kolen, net als in de hamam.

Posted on

Het verrassende belang van M&M’s

U kent het verhaal wel: een verwende popartiest heeft in het contract met een concertorganisatie laten vastleggen dat er altijd een schaal M&M’s in de kleedkamer moet staan, maar dat daar expliciet geen bruine M&M’s in mogen zitten. Die blijken er nu toch in te zitten en nu is de diva woest en weigert ze nog op te treden. Het is een klassiek verhaal waaruit blijkt dat artiesten belachelijke, onredelijke eisen hebben en dat ze naast hun schoenen zijn gaan lopen. Verwend en wereldvreemd. Toch?
Niet dus.

Laatst las ik over de verrassende bron van deze fraaie mythe. In de jaren tachtig (of was het zeventig?) was de band Van Halen super hot. Met vrachtwagens vol speakers en elektrische gitaren reden ze de hele VS door om iedere paar dagen een groot concert te geven. De show was spectaculair en tot in de details geregisseerd. Een groot deel van de show werd door de eigen organisatie van Van Halen verzorgd. Voor een deel waren ze afhankelijk van lokale leveranciers. Daarbij kwamen veel dingen bijzonder nauw kijken. Zo moest de lokale elektronica infrastructuur bijvoorbeeld aan hele specifieke details voldoen om kortsluiting en brand te voorkomen. Om te zorgen dat er niets verkeerd kon gaan had Van Halen uitvoerige specificaties opgesteld, het ging om honderden details. Alles was duidelijk. Als alles volgens contract werd geregeld waren risico’s uitgesloten en zou alles soepel lopen. Het lastige van deze projectorganisatie? De tour verplaatste zich zo vaak en snel, dat onmogelijk alle details gecontroleerd konden worden. Van Halen moest het of allemaal maar vertrouwen, of een manier vinden om de nauwkeurigheid van hun lokale leverancier op een handige manier in de smiezen te houden. Enter M&M’s.

Briljante oplossing

De oplossing was even eenvoudig als briljant. Te midden van een document van meer dan honderd pagina’s stond de eis dat er altijd een bakje M&M’s in de kleedkamer moest staan, en u raadt het al: met de bruine M&M’s eruit gehaald. De overkoepelende eis was dat ALLE details in het contract werden geregeld. Nu was het idee simpel. Als een lokale leverancier losjes omsprong met details uit het contract, dan zou dat direct blijken uit de M&M’s. Als iets in het contract irrelevant zou lijken dan was het deze eis wel, dus daar zou het als eerste misgaan.

Weigering

Stonden er geen M&M’s in de kleedkamer? Of waren de bruine niet verwijderd? Dan had de leverancier de specificaties dus niet goed doorgenomen dan wel gecontroleerd. Bleek dat het geval, dan was Van Halen woest en weigerden ze nog op te treden. Want als andere details ook niet gecheckt waren, zouden ze zichzelf met hun lichtshow en vuurwerkeffecten in groot gevaar brengen. Van Halen kreeg hierdoor de naam van een verwende band en het verhaal ging tientallen jaren zonder context van mond tot mond, terwijl ze in feite gewoon hele slimme projectmanagers waren. En geef toe: had u het achter ze gezocht als u ze in deze clip ziet? Ik in ieder geval niet.