Posted on

Twaalf opstekers voor goede telemarketing

Het eerste contact met een prospect is meestal telefonisch. Sommige gesprekken verlopen soepel en prettig, andere stroef en slecht. Bij de gesprekken die beter verlopen lukt het dan ook vaker om een afspraak te maken voor een kennismakings- of een oriënterend gesprek. Zit u maar eenmaal om de tafel met de andere partij, dan verloopt de rest vaak ook wel goed.

De belangrijkste stap is de voorbereiding. Het eigenlijke bellen duurt maar kort. De voorbereiding neemt de meeste tijd in beslag en is de belangrijkste stap en voorwaarde om een positief gesprek te kunnen voeren. Een mislukt telefoongesprek levert vaak een gevoel op van teleurstelling en afwijzing.

De volgende vijf opstekers zijn bedoeld om optimaal om te gaan met je gevoelsaspecten voor en tijdens het bellen.

Opsteker 1
Neem de rust en ruimte zodat je je kan concentreren op wat komen gaat.

Opsteker 2
Verzamel informatie over het bedrijf en maak de belangrijkste informatie voor jezelf duidelijk.

Opsteker 3
Begin het bellen met bedrijven waarvan je een goed gevoel hebt

Opsteker 4
Kom in goede “state”

Opsteker 5
Neem de ruimte in je op

Opsteker 6
Denk aan je telefoonstem

Opsteker 7
Telemarketing is contact maken: begin het gesprek goed

Opsteker 8
Eindig met een vraag

Opsteker 9
Geven de ander ruimte om te reageren

Opsteker 10
Schrijf steekwoorden op

Opsteker 11
Zorg voor zo min mogelijk afleiding

Opsteker 12
Rond af met goede statement